Biztonsági öv
2010.03.23. 19:37
Egy újabb régi vágyam valósult meg a hétvégén, az automata biztonsági öv. Nem csak menőbb, nem csak kényelmesebb, hanem biztonságosabb is.
A történet úgy kezdődik, hogy régóta szemeztem a dologgal, de valahogy mindig háttérbe szorult, vagy amikor lehetett volna, épp nem volt spare 5000 pénzem, hogy vegyek egy szettet, így mindig kimaradt. Aztán jött a szülinapom, és a család el kezdett izélgetni, hogy mondjam meg mit szeretnék kapni. Hát én megmondtam: automata övet! Mondták, az fasza, olyat hol lehet szerezni Polskiba? Mondtam, van pár számom, őket hívjátok fel, mondjátok meg, hogy én vagyok a háttérben stb, stb... Na, a vége az lett, hogy kaptam szülinapomra egy "vásárlási utalványt" automata biztiövre, amit apámnál lehet beváltani... :D
Hát elkezdtem keresni, hogy kinek van épp eladó. Beszéltem Gyuláékkal, nem volt nekik, beszéltem titan80-al, neki sem volt. Felnéztem a motopol honlapjára, az meghaladta a költségvetést, úgy kb. 4-szer... Persze mindenki ígérte, hogy majd hoz nekem, nade mikor... Kezdtem elszontyolodni, amikor jött a mentő ötlet: felteszek egy hirdetést a honlapra, hogy keresek ilyet. Ez meg is volt, viandr hívott is, hogy neki van, menjek át, szereljük be, ha jó, tetszik, vihetem. Kérdeztem, szerinte mennyi idő alatt szereljük be, azt mondta, max. 1 óra.
Ebben maradtunk, vasárnap ki is mentem hozzá. Elkezdtünk szerelni olyan negyed öt magasságában. Az első szopó az volt, hogy az automata övhöz eggyel több csavar kell, mint a hagyományoshoz. Felforgattuk Andrisék egész garázsát, mire találtunk két akkora csavart, ami pont belepasszol a lyukakba. Nem volt egyszerű feladat. Már kezdtünk is épp elkenődni, hogy két szutykos, kurva csavaron fog múlni, amikor az utolsó doboz aljáról, csodás módon előkerült két megfelelő darab...
Elkezdtünk szerelni. A második szopó a 20 év alatt berohadt gyári csavarok kicsavarásakor jelentkezett. Kb. 1m-es erőkar kellett (nem túlzok), hogy ki tudjuk lazítani a csavarokat. Rendesen kiakadtunk a végére, de csak lejöttek a kis rohadékok. Innentől kezdve már gyorsan ment a bal oldali beszerelése, úgy tűnt, hogy ha simán feltesszük a gyárilag kialakított helyre, akkor is simán ki lehet húzni, nem zavar be a vízszint érzékelő. (Aki nem tudná, a biztonsági övekben van egy vízszint érzékelő, hogy boruláskor is befogjon az öv. Viszont a Polskin a gyárilag kialakított helyre felszerelve az övet kb. 20 fokkal eltér a függőlegestől, így befog a vízszint érzékelő.) Így hát felszereltük, kipróbáltuk, fasza.
Na, a jobb oldalon már nem volt ilyen szerencsénk, az már rendesen beszorult a gyári helyre feltéve. KeMa anno mondta, hogy ezt valahogy ki lehet szedni ezekből az övekből, felhívtam, hogyan, kiderült le kell venni a racsni körüli burkolatot és ott lesz alatta. Mikor azonban ránéztem a csavarra, tudtam, hogy ez esélytelen, mivel olyan csavarhúzónk nem volt. Nem sima csillagcsavar volt, hanem úgy nézett ki a minta a fejen, mint egy Merci embléma a karika nélkül. Úgyhogy valahogy vízszintérzékelővel együtt kellett megoldani a problémát. Ahogy ott gondolkodtunk és próbálkoztunk, rájöttünk, hogy ha az övet a gyári fül mögé tesszük, pont befeszül a fül és a hátsó sárvédő lemeze közé, plusz egy bikára meghúzott csavar eléggé fixen megtartja. Hát így is lett, bár nem volt könnyű hozzáférni a csavarhoz ebben a pózban, viszont úgy meghúztuk, hogy később, mikor próbáltam, kalapáccsal sem tudtam kimozdítani a racsnit a síkjából.
Ezután már csak a hátsó oldalkárpitok megfelelő helyen történő kivágása volt hátra, ami nem bizonyult túl nagy kihívásnak Andris dekopír fűrészének... :)
6 óra 5 percre be is fejeztük az egészet... Max egy óra, mi Andris? :D
Andrisnak megköszöntem a segítséget, és elmentem, mert dolgoznom kellett még este. Nagyon boldog voltam az új övemmel. Ám amikor meló után beültem a kocsiba, és húztam volna magamra az övet, az megakadt. Kicsit visszaengedtem, húznám, megint akadt. Mondom mi van? Megint engedem, megint húzom, jön. Jól van, csak túl gyorsan húzkodtam... :)
Tegnap du. jöttem-mentem a kocsival, csomószor volt, hogy nem tudtam magamat egykönnyen bekötni, mert alig akarta kiengedni magát az övem. Ekkor érett meg bennem az elhatározás, hogy a balos övet is úgy kell majd rögzíteni, mint a jobbosat. Több sem kellett nekem, ma suli után neki is álltam. Leszedtem az oldalkárpitot, lecsavaroztam az eredeti helyéről a racsnit, majd nekiálltam a jobb oldalról begyakorolt módszerrel felrakni ezt is. Hát, ha a jobb oldalra azt írtam, nehéz volt hozzáférni a csavarhoz, akkor itt egyenesen rémálom volt, mert itt még a benzinbeöntőcső is jelen volt, így még kevesebb helyem volt a csavarkulccsal nyulkálni, na meg a kezem sem az a kimondottan nőiesen apró... :D Be is basztam a hüvelykujjamat, pont a hajlat külső felén egy lemezélbe, mikor lecsúszott a kezem a csavarkulcsról... :( Na, végül is sikerült, ez is áll, mint lófasz a hideg vízben, és most már könnyedén ki tudom húzni az övet, amikor csak akarom. És ami jó, hogy ha neadj'Isten borulnék a kocsival, akkor is tart az öv, így teljeskörűen látja el a feladatát.
Úgyhogy happység van. Vagy ahogy errefele mondani szokás: öröm e bódottá :D
Másik nagy örömöm, hogy az autóm nem tudja, mi az a rozsda. Illetve csak hírből. Három pici rozsdapötty van a szélvédő aljánál, de ez minden. Múltkor, mikor a központi zárat szereltük KeMával, az utastér elejét illetve a csomagtartó lemezt volt szerencsém megvizslatni, most az övek kapcsán a hátsó ülés alatti illetve a hátsó oldalkárpitok mögötti részt vettem alaposabban szemügyre. Sehol semmi rozsda. Doblemezek masszívak, mint a beton, gyári tömitőanyag még megvan (tudjátok, az amelyik úgy néz ki, mint a használt rágó) és még mindig puha (!), hátul az oldalkárpitok mögött valami üregvédőre emlékeztető anyagot is találtam a lemezeken, teljesen ép, stabilan álló benzinbeöntőcső, hangszigetelők, egyszóval minden nagyon tipp-topp, és semmi rohadás! És ennek nagyon örülök, meg kellett osszam mindenkivel! :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.